niedziela, 6 maja 2018

Wracając do wspomnień, deser bez pieczenia


Dawno, dawno temu...Już nawet nie pamiętam, kiedy to było:).
Pamiętacie popularny deser z sera i herbatników? Znany pod nazwą Chatka Babuni, Domek Baby Jagi, Chatka Puchatka czy po prostu Serowy Domek.



Herbatniki szkolne czy petitki to ciastka, które są niezbędne do tego deseru. Oczywiście drugi składnik to ser. Powinien być smaczny, najlepszy zrobiony w domu, bo to deser bez pieczenia. Do sera można dodawać różnego rodzaju bakalie a nawet świeże owoce drobno pokrojone. Ja zrobiłam starym sposobem: ser, rodzynki, cukier, galaretka i czekolada dla ozdoby. Takie składniki pamiętam. Zawsze się udaje i jest baardzo dobry!


Chatka Babuni

Potrzebujemy

500g dobrego tłustego białego sera wiejskiego lub sera domowej roboty,
250g serka ricotta,
100g cukru pudru lub w/g uznania, można dodać płynny miód,
cukier waniliowy z prawdziwą wanilią,
1 galaretka w dowolnym kolorze,
100g rodzynek,
36 sztuk herbatników szkolnych lub herbatników petitki 6,5x5cm x),
folia aluminiowa,
kawałek gorzkiej czekolady,

x) podałam rozmiar herbatnika. Ponieważ herbatniki tego typu mogą być w różnych rozmiarach. Dobre są herbatniki w Lidlu. W dużych paczkach po 450g. Nie łamią się i dobrze namiękają.
Serek Ricotta dodałam nie tylko ze względu na smak, ale również po to, aby rozluźnić ser wiejski.

1. Galaretkę przyrządzamy zgodnie z przepisem na opakowaniu, pozostawiamy do stężenia. Można to zrobić na kilka godzin przed przygotowywaniem deseru.
2. Łączymy oba sery i ucieramy z cukrem, dodając cukier waniliowy i na koniec rodzynki i pokrojoną galaretkę.
3. Ciastka rozkładamy na folii aluminiowej / patrz zdjęcie! / 3 rzędy po 3x4 herbatniki.
4. Na środkowy rząd ciastek układamy przygotowany ser i zamykamy bocznymi ciastkami tworząc trójkąt.
5. Uciskamy delikatnie boczne ciastka. Nadmiar sera, który może wyjść u góry w trakcie łączenia ściągamy nożem. Musimy być pewni, że w środku „chatki” nie będzie pustego miejsca. Nie zostawiamy wolnej przestrzeni dla Babuni czy Puchatka:).
6. Zawijamy w folię i do lodówki, najlepiej na noc.
7. Na drugi dzień można udekorować czekoladą. Rozpuściłam kawałek gorzkiej czekolady w kąpieli wodnej i polałam deser.


47 komentarzy:

  1. jestem babcia i pamietam ten smak zrobie to na Dzien Matki

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Ser wiejski. Taki najlepszy bo jest tłusty i dość zwarty. Domek się nie rozjedzie:)

      Usuń
  3. U mnie mówiło się psia buda. Już dawno nie robiłam po tym jal próbowałam zrobić z sera z wiaderka. Ten ser nie nadaje się.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pamietam u nas mowilismy chatka puchatka dobre bylo..

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten deser zaczęłam robić 34lata temu. Tylko część sera mieszałam z kakao I były dwie warstwy herbatników .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dokładnie tak samo robiłam. Dawałam czasem wiśnie jeszcze do czesci z kakao. Pycha

      Usuń
  6. Gdzie kupić ser wiejski?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serek wiejski można kupić na lokalnych bazarkach albo zrobić samemu. Polecam tę druga opcję.

      https://lesnyzakatekdany.blogspot.com/2018/05/moje-chaczapuri-czyli-chlebek-serowy.html#more

      na tej stronie wyczytasz jak można zrobić ser w domu.

      Usuń
  7. Ja robiłam z sera z wiaderka i wyszedł pycha użyłam piątnicy

    OdpowiedzUsuń
  8. Najlepszy jest ser zrobiony z mleka, kwaśnej śmietany i jajek. Ucieramy go z masłem i cukrem. Dzielę na dwie części i do drugiej dodaję kakao. Pychotka!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez tak robilam masa pyszna delikatna i nie kwaśna jak z sera

      Usuń
    2. Czy mogę prosić o dokładny przepis na zrobienie takiego sera. Z góry dziękuję

      Usuń
    3. 2-3 litry mleka wiejskiego, sok z cytryny. Mleko podgrzewaj z sokiem cytryny do momentu aż
      się wytworzy serwatka i grudki sera. Należy odstawić do całkowitego wystudzenia, najlepiej na noc.
      Następnie przelewamy ser przez tetrę lub specjalną chustę serowarską. Zostawiamy do odcieknięcia do chwili otrzymania odpowiedniej konsystencji. Na otrzymanej serwatce można przygotować naleśniki, upiec chleb lub po prostu wypić.

      Usuń
  9. Cukier wanilinowy a nie waniliowy 😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wanilinowy cukier nie ma nic wspólnego z wanilią. Użyłam cukru z prawdziwą wanilią, tak jak zaznaczyłam w przepisie. Ktoś lubi wanilinowy, proszę bardzo:)

      Usuń
    2. Waniliowy jest a nie wanilinowy. Bosacka kiedys omawiala te różnice w swoim programie

      Usuń
  10. Pyszny deser.
    Muszę go znowu zrobić.
    Najlepszy ser z Czarnocina.💖

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja do masy serowe dodawałam czekoladę własnej roboty��
    Dzieci były zachwycone smakiem

    OdpowiedzUsuń
  12. ,, Chatka Puchatka,, 😁
    U mnie dzieci uwielbiają do tej pory, mimo że już dorosłe 😁
    Tylko ja masę serową mieszam z czekoladą własnej roboty,...

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak ten domek złożyć??? Po proszę zdjecie krok po kroku.

    OdpowiedzUsuń
  14. Może być taki ser twarogowy z wiaderka, taki jak do sternika można kupić?

    OdpowiedzUsuń
  15. Co to jest ser wiejski?
    To nie twaróg z kostki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ser powinien być dobrej jakości.Tłusty lub półtłusty zwarty i absolutnie z żadnego wiaderka!!!
      Twaróg z kostki? Takiego nie kupuję i dlatego nie wiem czy nie będzie zbyt mokry.

      Usuń
  16. Pokażcie zdjęcie jaki to ser

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja robię dwie warstwy. jedna z kakao. W domu nazywa się tylko CHATKA.

    OdpowiedzUsuń
  18. ulubione ciasto mojego syna:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wygląda super, aż ślinka cieknie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. chatka Puchatka :) mmm...aż ślinka leci,moja mama robiła zawsze jeszcze jedną warstwę na boki z masą kakaowa pychota

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja robię na dwa kolory i więcej warstw. Znika w mig

    OdpowiedzUsuń
  22. Deser wspomnień! Na zawsze będzie mi się kojarzył z ciocią, której już nie ma wśród nas. Zawsze nas nim karmiła, był pyszny! Kiedyś na pewno zrobię

    OdpowiedzUsuń
  23. Mam pytanie czy zamiast serka może być masa budyniowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia! Wszystko zależy od tego co dodamy do masy budyniowej. Nadzienie powinno być bardzo gęste, takie które po nałożeniu na środkowy rząd herbatników jest stabilne. Oprócz sera nie próbowałam z żadnym innym. Gdyby w masie budyniowej było masło to przed wyłożeniem na herbatniki należało by masę dobrze schłodzić w lodówce. Drogie Panie / Aleksa i Agnieszka / próbujcie. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    2. Robiłam chatkę puchatka ale z dwóch warstw pierwsza warstwa była kakaowa a druga Biała i to razem składałam w chatkę

      Usuń
  24. Również chciałabym wiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ale wspomnienia budzisz, aż łezka się w oku kręci. Taki deser robiłam lata temu na obozach studenckich. Nie było tam dostępu do piekarnika, ale to ciasto to był hit, też do połowy sera dodawałam kakao. Muszę zrobić koniecznie, na szczęście mamy mleczarnię w naszym mieście i dobry ser. Dziękuje, trafiłam do Ciebie na fali pieczenia chleba na zakwasie, a tu tyle fajnych przepisów, na pewno skorzystam hel.

    OdpowiedzUsuń
  26. Za czasów, gdy ten domek wszedł w modę, a to był okres komuny w Polsce , w życiu nie było w sklepach serka ricotta ! więc tu ktoś mocno przesadza, tak samo jak nie można było dostać cukru waniliowego z prawdziwą wanilią !!!

    OdpowiedzUsuń
  27. Czy bez serka ricotto tez moze byc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, ja dodałam bo lubię jego smak.

      Usuń
    2. Czy mogę dodać serek maskarpone?

      Usuń
    3. Jeśli zamiast serka ricotta, to tak.

      Usuń
  28. Pamietam z podstawowki z zajec ZPT, robily dziewczynki, a chlopcy stali pod drzwiami sali i czekali... Smak mego beztroskiego dziecinstwa, dzieki za przypomnienie :-)

    OdpowiedzUsuń
  29. czyli już wiem co mogę zrobić na święta:}

    OdpowiedzUsuń
  30. Kiedyś kupowało się ser w kostce i wystarczyło przemielić dwa razy w maszynce.Byly dwie warstwy,jedna z kakao i dwie warstwy herbatników....żadnej galaretki ..iioooczywiście polewa czekoladowa..

    OdpowiedzUsuń
  31. U mnie mama ucierala kostkę margaryny palmy z cukrem pudrem dodawała ser też robiła 2 warstwy biało czarną i herbatniki przed rozłożeniem moczyła sekundkę w mleku. Pychota polewa czekoladowa też oczywiście byla

    OdpowiedzUsuń

i poczekaj na jego moderację

Print