niedziela, 13 maja 2018

Chleb z dodatkiem mąki jaglanej, mąki z pszenicy Kamut, suszonych pomidorów i ziół


Smaczny, pachnący o znakomitym wilgotnym miąższu, chrupiącej skórce.
Nie przypuszczałam, że ta niewielka ilość pomidorów z ziołami da tyle smaku i aromatu. W trakcie pieczenia roznosił się cudowny zapach. Bardzo polecam ten chleb. Ziarno i mąka z pszenicy Kamut od dawna są dostępne na rynku. Nie są tanie, ale od czasu do czasu warto upiec chleb.


Chleb z dodatkiem mąki jaglanej, mąki z pszenicy Kamut, suszonych pomidorów i ziół

Zaczyn

  • 3 łyżki zakwasu,
  • 250g pełnoziarnistej mąki z pszenicy Kamut,
  • 300g wody.

Składniki łączymy w misce, przykrywamy i pozostawiamy do fermentacji na 12-14 godzin


Przygotowanie pomidorów


  • 80g suszonych pomidorów,
  • 125ml wody.

Pomidory bez oleju kroimy jak najdrobniej i zalewamy wodą na noc.
Najlepsze są domowe. Moje po wysuszeniu są elastyczne z dodatkiem ziół i dały się drobno pokroić. Można użyć pomidorów w oleju, ale trzeba nadmiar oleju usunąć. Olej nie przeszkadza w cieście, ale nie może być go w nadmiarze.


Ciasto właściwe

  • Cały zaczyn,
  • 600g mąki pszennej typ 750,
  • 100g mąki jaglanej,
  • 350g wody,
  • pomidory namoczone razem z wodą,
  • 20g soli morskiej. x)
  • dodatkowo mąka do podsypania.

x) moje pomidory w trakcie suszenia były solone, jeśli użyjecie takich właśnie solonych, ilość soli należy zmniejszyć. Jeśli pomidory były bez ziół, proponuję dodać suszonych takich jak: oregano, bazylia, tymianek około 2 łyżeczek. Dodatkowo można pokroić 1-2 ząbki czosnku lub użyć suszonego. 

Składniki ciasta właściwego wyrabiamy przez 5-8 minut. Ciasto jest dość klejące i luźne. Ja wyrabiałam drewnianą łyżką. Można wyrobić mechanicznie skracając czas do 3-4 minut.
Ciasto pozostawiamy do wstępnej fermentacji na 2,5 godziny.
W tym czasie trzykrotnie po upływie 50 minut przekładamy ciasto wyjmując go na blat posypany obficie mąką. Staramy się, aby jak najmniej mąki dostało się do środka ciasta. Większość wysypanej mąki ma zostać na blacie. Składamy w kopertę i wkładamy ponownie do miski.
Za czwartym razem dzielimy ciasto na 2 części. Każdą delikatnie rozklepujemy, zwijamy w rulon odpowiedniej wielkości i umieszczamy do wcześniej wysmarowanych i wysypanych mąką foremek. Ja piekłam w foremkach o wymiarach 20x11cm i 23x13cm. Można upiec w 2 identycznych dzieląc ciasto na pół.

Zapytacie, dlaczego ciasto ma być składane, jeśli jest pieczone w foremce?.
Nieważne jest czy pieczemy w foremce czy bez. To chleb z mąki pszennej, ciasto właściwe jest dość luźne i składanie go w trakcie fermentacji wzmacnia jego strukturę. Wstępna fermentacja pozwala również otrzymać chleb dużo lepszy w smaku.
Pomimo trzykrotnego składania, ciasto do końca pozostało lepiące, jednak bardziej sprężyste.
Można to zawdzięczać tylko mące pszennej, bo mąka z pszenicy Kamut zawiera dużo białka, ale słabo się w niej wytwarza siatka glutenowa.

Nie chciałam dodawać więcej mąki, Wam też nie radzę i proponuję pieczenie w foremkach..
Nie radzę również iść na skróty, pomijając 2,5 godzinną fermentację!
Można natomiast upiec z połowy porcji i dać ostatecznie wyrosnąć ciastu w koszyczku i upiec na blasze z piekarnika, kamieniu lub w garnku.
Z drugiej zaś strony chleb jest tak dobry, że szkoda się fatygować do jednego niedużego bochenka:).

Ciasto u mnie rosło 2godziny. W kuchni było dość ciepło, bo w międzyczasie używałam piekarnika, więc w zależności od temperatury otoczenia ma rosnąc tak długo aż prawie podwoi objętość.
Piekarnik nagrzewamy do 240st. wkładamy foremki z ciastem i po 15 minutach obniżamy temp. do 225st. i dopiekamy. Piekłam bez pary, ale wcześniej ciasto popryskałam wodą i posypałam sezamem. Pieczemy w zależności od wielkości chleba od 35-50 minut.
  

3 komentarze:

  1. Pani Danusiu, jaką mąką można zastąpić kamut?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mąka pszenna pełnoziarnista albo mąka orkiszowa pełnoziarnista.

      Usuń

i poczekaj na jego moderację

Print