niedziela, 23 stycznia 2022

Faworki na serku mascarpone

Karnawał, to słowo składa się z dwóch wyrazów łacińskich caro /mięso/ i vale / żegnaj /. Czyli żegnaj mięso:). W tym roku jest dość długi i przypada na czas od 6 stycznia do 2 marca. Jest to czas ruchomy, więc w każdym roku wypada w różnych terminach w zależności od daty świąt wielkanocnych.

Ten czas kojarzy nam się z zabawą, radością i pysznym jedzeniem. Faworki, inaczej chrusty, chruściki należą do tego okresu, więc czas na pieczenie.

Zrobiłam bardzo dobre ciasto na faworki z serkiem mascarpone. Nawet nie przypuszczałam, że aż tak. Idealne do wałkowania. Faworki smażyłam na smalcu domowej roboty i uważam, że to najlepszy tłuszcz do smażenia. Nie musi być koniecznie smalec domowy, ten ze sklepu jest również dobry. Powinien być czysty bez żadnych dodatków.
Szczerze mówić to z każdego ciasta faworki są dobre, wystarczy trzymać się pewnych zasad w trakcie ich przygotowywania.

Wycinałam faworki tradycyjnie. Pierwszego dnia zrobiłam z połowy ciasta a w dniu następnym dokończyłam smażenie, przechowując zawinięte ciasto w folię w lodówce. Na koniec smażenia wrzuciłam świeże gałązki mięty do gorącego tłuszczu. Miałam ich zbyt mało, ale już te kilka gałązek sprawiło, że były pachnące i chrupiące a w takiej wersji mięty jeszcze nie jadłam.

Do wycinania ciasta tym razem użyłam „przydasia” do krojenia ziół. Nie używam go, bo zioła nim pokrojone za bardzo są zmasakrowane. Nóż jednak lepszy a „przydasiowi” do ziół dałam nowe życie. Świetnie się sprawdził a faworki wyszły dość oryginalne. Jeśli macie taki przyrząd a znudziły Wam się faworki w tradycyjnej postaci to polecam, choć nożem też da się zrobić. Można robić paski różnej szerokości.

Faworki

Potrzebujemy

  • 250g serka mascarpone,
  • 2 jajka,
  • 2 żółtka,
  • 2 łyżki rumu, spirytusu lub octu,
  • 1 łyżeczka cukru,
  • sól do smaku,
  • mąka orkiszowa biała, lub inna pszenna ile się wgniecie, / u mnie około 500g /.

Dodatkowo

  • smalec do smażenia,
  • cukier puder do posypania.

Serek, jajka, rum, cukier i sól mieszamy do połączenia. Na koniec dodajemy mąkę. W zależności od wielkości jajek, jej ilość może być zmienna. Trzeba wziąć pod uwagę mąkę do podsypywania w trakcie wałkowania ciasta

Zagniatamy ciasto, które nie powinno być zbyt ścisłe. Zamiast walić wałkiem, ciasto wałkujemy na placek składamy go na pół i ponownie wałkujemy, delikatnie podsypując blat mąką. Czynność powtarzamy kilkanaście razy, ciasto będzie dobrze napowietrzone.

Ciasto schładzamy w lodówce. Można robić faworki bez schładzania ciasta, ale wtedy ciasto po wyrobieniu powinno odpocząć jakieś 30 minut.

Wałkujemy ciasto jak najcieniej, wykrawamy faworki i smażymy od razu na gorącym tłuszczu.

14 komentarzy:

  1. One są przepyszne, ja je już smażyłam , mam nawet twój przepis na swoim blogu Dana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że je piekłaś,to przepis chyba z 2015r. wyszperałam. Będę dopiero je smażyć.
      Pozdrawiam serdecznie margot, buziaczki:)

      Usuń
  2. A czy faworki można zrobić dzień wcześniej i schłodzić w lodówce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, ja też tak robiłam odkładając połowę ciasta na następny dzień do smażenia.
      Zawiń tylko dokładnie ciasto w folię spożywczą.

      Usuń
  3. Witam, z podanej wielkości to ile wychodzi tych faworków?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dużo, te na zdjęciu to około połowy wszystkich.

      Usuń
  4. A co zamiast rumu albo spirytusu ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, napisałam w przepisie, że ocet taki zwykły 10%.

      Usuń
  5. Czy mogę dodać mascarpone, które było wcześniej zamrożone? 🤔😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, doprowadź go tylko do temp. pokojowej i wymieszaj
      dobrze po rozmrożeniu.

      Usuń
  6. Piekłam faworki z tego przepisu ,jednak moją rodzinie nie smakowały niestety.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawy przepis, warto spróbować. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam jeden serek wypróbuję napewno wyglądają pięknie jak mrowisko

    OdpowiedzUsuń
  9. Pyszne robie nastepna porcje. Dziekuje

    OdpowiedzUsuń

i poczekaj na jego moderację

Print