wtorek, 17 kwietnia 2018

Biblijny chleb Ezechiela

Kilkanaście lat wstecz, kiedy to zaczęło być modne odżywianie zgodne z grupą krwi, przy mojej grupie krwi 0 Rh+, wyczytałam, że nie powinnam jeść żadnego pieczywa, żadnych makaronów, większości nabiału, pić napoi gazowanych...Same zakazy podstawowych produktów!
Natomiast powinnam jeść mięso, chleb
Ezechiela i Esseński. To tak w skrócie.
Wówczas nie piekłam jeszcze chleba w domu, ale te dwie nazwy chleba utkwiły mi gdzieś w podświadomości.
Już 3 lata temu, upiekłam namiastkę chleba esseńskiego, pod nazwą chleb przyszłości.
Nie był on w całości ze skiełkowanych ziaren, ale na pewno taki upiekę, czekam tylko na
dobre siewne ziarno.
Chleb Ezechiela upiekłam nie dlatego, że jest on zgodny z moją grupą krwi, nie przemawia do mnie żadna dieta. Interesował mnie jego smak, przy użyciu ciekawej mieszanki zbóż i ziaren.

To chleb niezwykły, chociaż wygląda tak po prostu zwyczajnie. Nie odbiega swoim wyglądem od innych chlebów na moim blogu. Kromki z tego chleba można łamać, przy tym nie kruszy się nawet jak odrobinę jest już czerstwy.
Upieczcie go, nawet bez mojego przepisu komponując własny. Na pewno Wam się uda!
Wystarczy poczytać i wiedzieć, chociaż troszkę na temat wypieku domowego chleba. Na podstawie tak skąpej informacji, można upiec chleb z 6 składników i wody w najróżniejszy sposób.

W Biblii w Księdze
Ezechiela, stąd nazwa chleba, czytamy o tym, jak Bóg nakazuje w ramach pokuty prorokowi Ezechielowi upiec chleb i tylko nim się odżywiać przez 390 dni. Ezechiel pewnie mieszał skruszone ziarna zbóż dodawał wodę, robił placki piekąc je na gorących kamieniach. Składniki mineralne oraz witaminy zawarte w ziarnach, pozwoliły mu przetrwać te 390 dni postu / pokuty /, którą nałożył na niego Bóg, cyt.
Księga Ezechiela, rozdział 4
Weź sobie pszenicy i jęczmienia, bobu i soczewicy, prosa i orkiszu: włóż je do tego samego naczynia i przygotuj sobie z tego chleb. Będziesz go spożywał przez tyle dni, przez ile będziesz leżał na swym boku - przez trzysta dziewięćdziesiąt dni. Waga tego pokarmu, który będziesz spożywał, wyniesie dwadzieścia syklów na dzień. Raz na dobę będziesz go spożywał. Także wodę oszczędnie pić będziesz: wypijesz raz na dobę jedną szóstą hinu.

Taki post o chlebie i wodzie na pewno przydałby się każdemu:) Jeden dzień, dwa dni? Muszę nad tym pomyśleć!
Chleb bardzo polecam, z chrupiąca skórką, pachnie jak żaden chleb upieczony dotychczas przeze mnie. Nigdy nie miałam w składzie swoich chlebów takiego zestawu zbóż i ziaren.
 

Biblijny chleb Ezechiela

Na zaczyn, wieczór dzień przed pieczeniem chleba

  • 150g zakwasu z mąki orkiszowej pełnoziarnistej 
  • 200g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 100g mąki jęczmiennej pełnoziarnistej
  • 50g mąki z prosa, lub mielimy ziarno prosa w młynku na mąkę
  • 200g wody

Mieszamy składniki i pozostawiam na 14 -16 godzin


x) stosunek wody do mąki w zakwasie to, 150:100

  • 100g prosa oddzielnie moczymy w wodzie na czas fermentacji zaczynu

Ciasto właściwe:

  • Cały zaczyn, 700g
  • 150g wody
  • 1 łyżka soli
  • 300g mąki pszennej chlebowej

Dodatkowo przekręciłam przez maszynkę do mięsa:

  • 100g soczewicy gotowanej
  • 100g prosa osączonego z wody.
  • 100g bobu / użyłam mrożonego, podgotowałam i zdjęłam koszulki /.

Do zaczynu dodajemy wodę z solą, mieszamy. Następnie dodajemy zmielone ziarna soczewicy, prosa i bobu. Stopniowo mąkę pszenną. Do pewnego momentu można mieszać drewnianą łyżką.
Potem ciasto wyjmujemy na blat posypany maką i zagniatamy, ciasto nie powinno być ścisłe. Jest przyjemne w dotyku i nie lepi się za bardzo.
Ugniatamy je tak  jak ciasto na makaron, jednak to ciasto jest o wiele luźniejsze.
Dajemy mu odpocząć około 10 minut.
W tym momencie, możecie użyć foremki wysypanej mąką i wyłożyć do niej ciasto, albo zrobić tak jak ja.
Przełożyłam ciasto na papier do pieczenia, spięłam zszywaczem w trzech miejscach i zostawiłam do wyrośnięcia na drewnianej łopacie. Na 1450g ciasta nie miałam tak dużego koszyczka, aby je w nim umieścić. Wam proponuję zrobić na początek z połowy porcji.
Ciasto po 1 godzinie i 45minutach było gotowe do pieczenia.
Piekłam w sumie około 55 minut.
Początkowa temperatura piekarnika około230st. Po 10 minutach pieczenia, przecięłam nożyczkami papier w miejscu, gdzie były zszywki. Dorzuciłam 2 kostki lodu na dno piekarnika.
Po 20 minutach zmniejszyłam temp. do około 210st. Wyjęłam papier z pod chleba i przykryłam nim wierzch, aby chleb za bardzo się nie przyrumienił. 





11 komentarzy:

  1. Na Pani stare I nowe przepisy czeka sie z utesknieniem:) Sliczny chlebus,, I ta skorka mmmniam:) Aga

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam pytanie czy jak uzyje kasze jaglana zamiast prosa to chleb sie uda?Mieszka m wKanadzie i prosa nigdzie nie spotkalam.Bede wdzieczna za odpowiedz.Dorota

    OdpowiedzUsuń
  3. Dorota Oczywiście, że możesz.

    1.zamiast 50g mąki z prosa, lub mielimy ziarno prosa w młynku na mąkę
    to ma być: 50g mąki jaglanej lub zmielona kasza jaglana w młynku.

    2. Zamiast 100g prosa oddzielnie moczymy w wodzie na czas fermentacji zaczynu
    to ma być: 100g ugotowanej kaszy jaglanej tak na 3/4 czyli najlepiej ugotować w dużej ilości wody i nie do końca na miekko a potem wodę odlać, wystudzić i połączyć z wodą do zaczynu i ciasta właściwego, jeśli zostanie resztę wylać.

    Pozdrawiam i udanego wypieku!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak zrobić zakwas orkiszowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chcesz zrobić do tego chleba to bierzesz:
      1 łyżka zakwasu żytniego,/ 30g /
      60g wody
      60g mąki orkiszowej pełnoziarnistej

      Składniki mieszasz i pozostawiasz do fermentacji na kilka-kilkanaście godzin.
      Powiedzmy tak. Rano dokarmiasz zakwas żytni a wieczorem może zrobić zaczyn do tego chleba.

      Nie będzie to zakwas czysto orkiszowy ale jeśli chcesz mieć równolegle 2 zakwasy żytni i orkiszowy w lodówce robisz więcej zakwasu orkiszowego, 180g używasz do tego chleba a resztę znów dokarmiasz. Jednak nie jest to konieczne. Ja mam jeden zakwas w lodówce i jeśli chcę jakiś inny robię tylko do danego chleba. Te odrobinę mąki żytniej w innym zakwasie tak naprawdę nie ma znaczenia.

      Usuń
  5. Pani Danusiu,dzisiaj w koncu upieklam ten chlebek bo tydzien temu pojechalam do mlyna po make orkiszowa.Chleb wyszedl lekko kwasny ale barzdo dobry.U mnie wyrastal ponad 2 godziny.Pieklam go w dwoch foremkach.DZiekuje za porade i za ten przepis.Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorota, chleb nie powinien być kwaśny ani lekko kwaśny! Te 150g zakwasu, który jest w przepisie to powinien być zakwas dokarmiony wcześniej i użyty do tego wypieku w czasie max 4 godzin od ustania fermentacji. Wówczas chleb byłby o wiele lepszy i rósł by krócej Widocznie użyłaś zakwasu, który miał przewagę bakterii kwasu octowego. Być może przepis jest za mało precyzyjny.

      Usuń
  6. Robilam wedlug przepisu,dzien wczesniej rano dokarmilam zakwas a wieczorem przygotowalam zaczyn.
    ciasto wlasciwe wyrobilam po 15 godzinach,byc moze zaczyn byl gotowy wczesniej.Moj zakwa jest bardzo
    mocny, ma 6 lat.Moj najmlodszy syn powiedzil ze nie jest dla niego kwasny,chleb bardzo dobry bo juz jeden bochenek zjedzony.Ma 20 kilo maki orkiszowej pelnoziarnistej i stad prosba oprzepis na
    chleb z takiej maki.U nas w Kanadzie nie ma typow maki,jest jasna i ciemna.Ja pieke chleb zytnio-
    orkiszowy z siemieniem lnianym i z pestkami dyni,opracowalam go korzystajac z Pani przepisow.Chcialabym upiec chleb tylko orkiszowy wlasnie z tej ciemnej maki,ale nie potrafie sama
    ulozyc przepisu.Bylabym wdzieczna za odpowiedz.Dorota

    OdpowiedzUsuń
  7. Dorota, nie mam przepisu na chleb 100% orkiszowy z mąki ciemnej. Podaję Ci zasady prowadzenia ciasta metodą 3-stopniową, która daje najlepsze efekty. Ta metoda dotyczy chlebów z mąki żytniej razowej, orkiszowej pełnoziarnistej a także można ją zastosować do mąki pszennej pełnoziarnistej. Ten sposób pozwala również na pozbycie się z tych typów mąk dużej ilości kwasu fitynowego, który w nadmiarze jest szkodliwy. Zrób najpierw z małej ilości mąki np. zmniejsz składniki o połowę.

    Zasady prowadzenia ciasta na chleb razowy z mąki żytniej razowej i mąki orkiszowej pełnoziarnistej.

    Przykład

    Wieczór, dzień przed pieczeniem chleba / etap I - 12 godzin /

    • 60g zakwasu
    • 100g mąki żytniej razowej lub orkiszowej pełnoziarnistej
    • 100g wody

    Składniki mieszamy, przykrywamy ściereczką kuchenną i pozostawiamy w temperaturze pokojowej na noc w najcieplejszym miejscu.


    Rano, następny dzień, / etap II – 8 godzin /

    • 260g zakwaszonego ciasta z etapu I
    • 100g mąki żytniej razowej typ 2000 lub orkiszowej pełnoziarnistej
    • 100g wody.
    Ponownie mieszamy składniki, przykrywamy i pozostawiamy w temperaturze pokojowej.


    Ten sam dzień, po południu, / etap III 3-4 godziny /


    • 460g ciasta zakwaszonego z etapu II
    • 100g mąki żytniej razowej typ 2000, lub orkiszowej pełnoziarnistej
    • 100g wody


    Ciasto właściwe

    • 660g ciasta zakwaszonego
    • 500g mąki żytniej razowej typ 2000, lub orkiszowej pełnoziarnistej
    • 400g wody ? tu musisz sama regulować ilość wody. Ciasto powinno mieć konsystencję dobrze wyrobionej gliny  takie do nakładania łyżką i nie powinno z niej spadać!
    • 1 łyżka melasy, może być miód
    • Sól / zasada jest taka: na każdy kg mąki użytej do wypieku chleba dajemy 2% soli, w tym przypadku 800gx2%=16g soli dobrej bez żadnych dodatków. Sól jest b. ważna w cieście chlebowym.


    Wszystkie składniki mieszamy tylko do dobrego połączenia. Przekładamy do foremek. Spryskujemy delikatnie wodą, wkładamy do toreb foliowych i czekamy aż wyrośnie. Powinno urosnąć o ¾. Lepiej nie ryzykować podwojenia objętości bo w piekarniku może opaść jeśli nie uchwycimy dobrego momentu.
    Powinno wyrosnąć w czasie 2-3 godzin.
    Można ciasto włożyć do zimnego piekarnika i nastawić tem. Czas należy liczyć od nagrzania piekarnika.
    Po wyjęciu chleba z piekarnika, wyjmujemy go po kilku minutach z foremek, przykrywamy chleb bawełnianą ściereczką, pozostawiamy na kratce i nie kroimy od razu!!! Najlepiej na drugi dzień.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dziekuje za przepis.Dorota

    OdpowiedzUsuń
  9. W Księdze z 593/571 pne Ezechiel podaje: "A weź sobie pszenicy i jęczmienia, bobu i soczewicy, prosa i orkiszu i włóż to do jednego naczynia i zrób sobie z tego chleb; w ciągu trzystu dziewięćdziesięciu dni, gdy będziesz leżał na swoim boku, będziesz go jadł. A pokarm, który będziesz jadł, ma być odważony, mianowicie dwadzieścia sykli dziennie; będziesz go jadł o ustalonej porze (-)".

    OdpowiedzUsuń

i poczekaj na jego moderację

Print