środa, 25 kwietnia 2018

Chleb żytni z orzechami laskowymi


Chleb orzechowy piekłam z okazji Światowego Dnia Chleba 2012. To była już 7 edycja.  Dołączyłam swój bochenek do olbrzymiego kosza upieczonych pysznych bochenków z całego świata!
Prosty, bezproblemowy i pyszny, z bloga Smaki Mojego Domu od Joli. 
Bardzo polecam, 2 wersje do wyboru z dodatkiem drożdży lub tylko na samym zakwasie. Ja upiekłam bez dodatku drożdży. 


Chleb żytni z orzechami laskowymi, przepis oryginalny, z drożdżami.

Składniki zaczynu:

275g mąki żytniej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000),
230g wody,
1 łyżka i 2 łyżeczki dokarmionego zakwasu żytniego (powinien być dokarmiony ok. 12 godzin wcześniej)


Składniki ciasta właściwego

455g mąki wysoko glutenowej (u mnie pszenna typ 650),
185g mąki żytniej pełnoziarnistej (u mnie typ 2000),
395g wody,
15g soli (1 łyżka),
1,5 łyżeczki drożdży instant,
zaczyn minus 1 łyżka i 2 łyżeczki (dałam cały),
80g posiekanych orzechów laskowych,


Wszystkie składniki na zaczyn wymieszać, przykryć miskę i odstawić na 14 - 16 godzin w 21 stopniach. Następnie wymieszać składniki na ciasto właściwe, poza orzechami. 
Wyrabiać w robocie na 1 prędkości przez 3 minuty, a potem na 2 prędkości przez 3-4 minuty (ja wyrabiałam ręcznie przez ok. 7-8 minut). 
Na tym etapie powinien rozwinąć się umiarkowany gluten. Dodać orzechy i wymieszać na 1 prędkości tylko do momentu, kiedy równomiernie rozłożą się w cieście. Pożądana temperatura ciasta to 26-27 stopni. 
Przełożyć do miski i odstawić do przefermentowania na 1 godzinę. Podzielić ciasto na 2 części i z każdej uformować okrągły lub podłużny bochenek. Przełożyć do koszyków lub foremek (u mnie keksówki o wymiarach 30x7 cm i 25x7cm) Ostatnia fermentacja powinna trwać 50-60 minut w temperaturze 26-27 stopni (u mnie dłużej, ze względu na niższą temperaturę w domu).
Piec z parą w 235-240 stopniach przez 15 minut, potem zmniejszyć temperaturę do 225 stopni i piec kolejne 20-25 minut. 



Chleb żytni z orzechami laskowymi, mój przepis, bez drożdży, z naprawdę z małymi zmianami.


Składniki zaczynu:

275g mąki żytniej pełnoziarnistej,
230g wody,
3 łyżki zakwasu z mąki żytniej typ 2000 (powinien być dokarmiony ok. 12 godzin wcześniej)


Składniki ciasta właściwego

Cały zaczyn,
455g mąki wysoko glutenowej, u mnie mąka pszenna typ 390
185g mąki żytniej pełnoziarnistej,
395g wody,
15g soli (1 łyżka),
80g orzechów laskowych, orzechy wcześniej uprażyłam na patelni, zdjęłam brązową skórkę i posiekałam.


Gdybym użyła drożdży tak jak mówi przepis, pewnie nic bym nie zmieniła. Chciałam jednak upiec chleb bez drożdży, więc mała zmiana była konieczna.
Dodałam więcej zakwasu do zaczynu,
Czas pierwszej fermentacji musiał być dłuższy i zamiast godziny u mnie był 1 godzinę i 40 minut. 
Czas ostatecznego rośnięcia, zamiast 50-60 minut, u mnie był 1 godzinę i 30 minut.

Więc na ten pyszny chleb tylko na samym zakwasie bez dodatku drożdży czekałam dłużej o 70 minut. Warto było, to wcale nie tak długo.


Sposób pieczenia.

Podzieliłam ciasto na 2 części. i wyłożyłam do dwóch części garnka rzymskiego. Do części właściwej garnka i pokrywki. 
Po wyrośnięciu, włożyłam ciasto do zimnego piekarnika i piekłam spryskując ciasto 3 razy przez pierwsze 20 minut, podnosząc temperaturę do 230st. Piekłam przez 40 minut.





8 komentarzy:

  1. Chleb jest cudny. Napisz mi prosze jaka to mąka T 390? nie słyszałam o niej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorota, kiedyś kupiłam taką mąkę gdzieś w wiejskim sklepiku.
      To było prawie 6 lat temu. Teraz nie używam takiej mąki w swojej kuchni.
      Myślę, że możesz kupić gdzieś. To była dokładnie taka mąka:
      https://mamotoja.pl/bangla/polskie-zaklady-zbozowe-pzz-krakow/maka-krolowa-kuchni-typ-390

      Usuń
  2. Bardzo apetyczny chleb,, A ile zakwasu do zaczynu dodac w gramach? Aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aga, myślę, że 30-40g gęstego zakwasu będzie w sam raz.

      Usuń
  3. Od dluzszego czasu na mojej liscie do zrobienia:) i w koncu upieczony! Stygnie sobie i bedziemy degustowac na kolacje:) milo sie z nim pracowalo, ladnie i szybko urosl, podejrzewam, ze bedzie bardzo smaczny:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I byl fantastyczny tak jak podejrzewalam. Obecnie pieke juz drugi. Tylko, ze z oliwkami zamiast orzechow a w nastepnym chce zamienic make zytnia razowa na maka graham pszenna i a make pszwnna chlebowa na maka jasna zytnia i zobaczyc jak to wyjdzie:)

      Usuń
  4. Czy przygotowujesz garnek rzymski do pieczenia mocząc go uprzednio kilka godzin w zimnej wodzie?
    Chlebek piekłam już kilka razy, a teraz mam ochotę na użycie tego garnka.
    Zdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moczę tylko pokrywę, bo jest dużo większa od spodu i niczym niezabezpieczona. Spód wewnątrz jest szklisty i moczenie go nic nie wnosi. Jeśli masz garnek rzymski surowy to dobrze jest namoczyć cały, minimum 15 minut. Wówczas podczas pieczenia będzie parowała z niego woda i ciasto się nie wysuszy. Pozdrawiam również:)

      Usuń

i poczekaj na jego moderację

Print