piątek, 1 czerwca 2018

Chleb na okrągło, żytni z kminkiem



Na okrągło, bo pieczony w foremce półokrągłej. Chleb dodatkowo ładnie wyrósł i po krojeniu, kromki są po prostu okrągłe:).


Na podstawie przepisu z książki „Chleb” J.Hamelmana. Z części ciasta przygotowałam paluchy chlebowe, zgodnie z sugestią autora.
Można również zamiast paluchów przygotować bułeczki.
Mąka żytnia razowa, użyta do wypieku tego chleba w całości została poddana zakwaszeniu, przez co chleb jest o niezwykłym aromacie a za sprawą mąki chlebowej pszennej, o delikatnym miąższu. Paluchy chrupiące i pyszne.



Wszystkie składniki do ciasta zgodne z autorskim przepisem. Dopisałam również drożdże, jeśli ktoś chciałby je dodać Ja je pominęłam, w związku z tym czas ostatecznej fermentacji przedłużyłam. Z części ciasta zrobiłam paluchy, które upiekłam w trakcie wyrastania ciasta, w związku z tym upiekłam jeden bochenek. Bez pieczenia paluchów, ciasta jest na 2 bochenki.

  

Chleb na okrągło, czyli żytni z kminkiem

Zaczyn

  • 17g zakwasu, 2 łyżki,
  • 363g mąki żytniej razowej,
  • 301g wody.

Mieszamy składniki, przykrywamy i pozostawiamy w temp. pokojowej 14-16 godzin.
Ciasto jest dość gęste. Proponuję przetrzymać ciasto jak najdłużej w niezbyt wysokiej temperaturze.


Ciasto właściwe

  • Cały zaczyn, minus 2 łyżki, użyłam całość,
  • 545g mąki pszennej chlebowej, ja użyłam typ 650,
  • 317g wody,
  • 17g soli,
  • 17g nasion kminku,
  • 4g drożdży instant, ja pominęłam.

Najpierw zaczyn łączymy z solanką / woda +sól /. Mieszamy do otrzymania gęstej papki. W tym momencie dodajemy drożdże, jeśli ktoś z Was tak zdecyduje. Wówczas ciasto urośnie szybciej, od 1-1,5 godziny.
Następne dodajemy pozostałe składniki. Wyrabiamy ciasto kilka minut, aby otrzymać dość zwartą, ale miękką kulę. Przykrywamy i pozostawiamy w cieple do wstępnej fermentacji na około 1 godzinę.
Po tym czasie dzielimy ciasto na 2 części, formujemy w podłużne lub okrągłe bochenki i pozostawiamy do ostatecznego wyrośnięcia.
Ja z ciasta po wyrobieniu, odjęłam 600g zrobiłam z niego paluchy chlebowe. Część posypałam grubą solą, resztę czarnuszką. Ułożyłam na blasze wyłożonej papierem. Pozostawiłam do wyrośnięcia na 30 minut. Piekłam do zrumienienia w temp.230st. około 15minut. Długość pieczenia zależy od grubości paluszków.
Resztę ciasta uformowałam w podłużny bochenek i wyłożyłam do foremki 33x10cm. Ciasto u mnie rosło około 2,5 godziny. Piekłam przez 15 minut w 240st. Następnie około 30-35minut w temp.230st.

4 komentarze:

  1. Kolejny przepis na bardzo smaczny i wcale nie skomplikowany chlebek :)
    Upieczony, smakowity:) polecam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam ten przepis .Łatwy przyjemny i smakowity

    OdpowiedzUsuń
  3. Wdzięczność za kolejny świetny przepis. Zrobiłam z dodatkiem drożdży. Upieczony. Przepyszny. Najsmaczniejsze były paluchy chlebowe i upiekły się idealnie.
    Chleb niestety przypaliłam. Temperatury i czas pieczenia nie są odpowiednie dla mojego piekarnika :( więc następny chleb upiekę na obniżonej temperaturze. Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, temperatura w naszych piekarnikach różni się i dość często
      nie należy się sugerować przepisem, choc tak być nie powinno. To samo może być z ilością wody i najlepiej dodawać ją stopniowo. Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za miłe słowa.

      Usuń

i poczekaj na jego moderację

Print