czwartek, 9 marca 2023

Kurczak zagrodowy pieczony w całości z ziołami, cytryną i warzywami

Kurczak pieczony w garnku rzymskim jest soczysty i wyjątkowo smaczny. Nie musimy go w trakcie pieczenia doglądać tak często jak przy pieczeniu tradycyjnym sposobem.

Dopiero pod koniec pieczenia zdejmujemy pokrywę i ewentualnie podpiekamy aby był bardziej przyrumieniony. Tym razem dodatkowo podrumieniłam kurczaka wyjmując go z garnka i kładąc na blachę z upieczonymi już warzywami. Pieczenie kurczaka i warzyw trwało około 90minut.




Kurczak zagrodowy pieczony w całości z ziołami, cytryną i warzywami

Potrzebujemy

  • Kurczak zagrodowy o wadze 1,5kg,
  • pieprz biały,
  • suszona papryczka chili w płatkach,
  • sól,
  • około ½ kostki masła,
  • 2 z ziół do wyboru: tymianek, majeranek, rozmaryn, hyzop,
  • 2 cytryny EKO.

Kurczaka myjemy i osuszamy. Nacieramy z wierzchu i w środku solą, pieprzem i płatkami chili wymieszanymi z olejem . Zioła płuczemy i wkładamy do środka kurczaka zabezpieczając otwór wykałaczką. Kawałki masła wkładamy pod skórę delikatnie oddzielając ją od piersi.
Tak przygotowanego kurczaka pozostawiamy na kilka godzin a nawet na całą noc w lodówce. Kurczaka nie piekłam z warzywami, tylko oddzielnie w garnku rzymskim pod przykryciem.
Na samym dole piekarnika umieściłam warzywa piętro wyżek garnek z kurczakiem.
Kiedy był prawie gotowy, wyjęłam kurczaka z garnka i położyłam na miękkich już warzywach zdejmując z nich papier. Polałam kurczaka sokiem z jednej cytryny, drugą pokroiłam w plastry i ułożyłam na kurczaku. Dopiekałam przy włączonej górnej grzałce 10-15 minut polewając sosem, który pozostał po pieczonym kurczaku.


Przygotowujemy  warzywa,

  • 3 marchewki,
  • 2 małe cukinie,
  • kilka małych ziemniaków,
  • 1 seler z liśćmi,
  • 2 cebule,
  • 2 kwaśne jabłka,
  • kilka obranych ząbków czosnku,
  • sól i pieprz do smaku,
  • kilka łyżek oleju,
  • 1 łyżka domowej wegety lub wegety EKO,
  • około 100ml wody.

Nacięte w paski warzywa wkładamy do miski, dorzucamy czosnek i cebulę przekrojoną na pół oraz jabłka pokrojone na części bez gniazd nasiennych. Dodajemy przyprawy, polewamy olejem  i porządnie mieszamy w misce. Tak przygotowane warzywa pozostawiamy w chłodzie, na co najmniej godzinę.

Następnie wykładamy warzywa na blachę z piekarnika wyłożoną papierem do pieczenia namoczonym w wodzie x). Spryskujemy warzywa wodą przelaną do spryskiwacza. Drugim namoczonym papierem szczelnie przykrywamy i wstawiamy na najniższą półkę do piekarnika nagrzanego do temp. około 220st.

  x) Odpowiedniej wielkości papier wkładamy do miski z wodą, zgniatamy i lekko wyciskamy w dłoniach. Prostujemy i przykrywamy warzywa.

1 komentarz:

i poczekaj na jego moderację

Print