piątek, 24 czerwca 2022

Włoskie bułeczki z bazylią i ziemniakami

 Weekendowa Piekarnia z 2009r. i przepis na Włoskie bułeczki z bazylią i ziemniakami
Bułki są miękkie w środku, z chrupiącą skórką.

Smak i zapach cudownej bazylii. Uformowałam 6 bułeczek bo lubię większe. Ten pomarańczowo - żółty kolor jest od oliwy carotino. Bazylię zaliczam do moich ulubionych ziół.
Część balkonu latem to bazylia, w tym roku mam nadzieję, że pogoda będzie przyjazna dla ziół, również jej będzie mnóstwo. Oprócz bazylii mam wiele innych ziół uprawianych na balkonie. Mam je pod ręką a nadmiar suszę na zimę.


Bazylia jest w środku bułeczek wg przepisu, jak również posiekaną połączyłam z oliwą carotino i przy formowaniu bułeczek zrobiłam dołek w cieście włożyłam po łyżeczce zasklepiłam lekko ciastem i po wyrośnięciu nacięłam.

Czeka się na nie długo, jednak pracy niewiele ale zapach i smak bułek po tak długiej fermentacji ciasta jest niezapomniany. Dodatkowo dochodzi bazylia i jej zalety. Bułki czy chleb upieczony na drożdżach tradycyjnie to nie to samo. 

 

Włoskie bułeczki z bazylią i ziemniakami

Wieczorem przygotować bigę.

  •  2g świeżych drożdży,
  • 100g ciepłej wody (ok. 30 stopni)
  • 200g mąki pszennej (używam typ 650, 12% białka) 
Drożdże rozczynić z wodą. Mąkę wsypać do miski, wlać drożdże, dokładnie połączyć (zagniatać, aż ciasto będzie gładkie - ręcznie ok. 5 minut, lub mikserem ok. 2-3 minuty). Ciasto będzie ścisłe i dość twarde. Przykryć folią, zostawić na 2-3 godziny w temperaturze pokojowej, następnie wstawić do lodówki na noc (max. 20 godzin)Wyjąć z lodówki na ok. 2 godziny przed przygotowaniem ciasta. Po 12 do 20 godzin przygotować.       

   Ciasto właściwe                                                       
  • 10g świeżych drożdży,
  • 150g wody,
  • 280-320g mąki pszennej j.w.
  • 140g ugotowanych i przeciśniętych przez praskę ziemniaków,
  • 2 płaskie łyżeczki soli (ok. 12g) - można dodać trochę więcej, jeśli ziemniaki są mało słone,
  • 1 łyżka oliwy,
  • 10g drobno posiekanej bazylii (u mnie ok. 1/4 szklanki)

 Bigę podzielić na małe kawałki. Drożdże rozczynić w wodą. 280g mąki wsypać do miski, wlać drożdże, dodać bigę i przez ok. 5-8 minut zagniatać ciasto (ręcznie lub mikserem na małych obrotach).
Następnie dodawać po trochu ziemniaków, sól, oliwę i bazylię. Jeśli po ok. 5-8 minutach wyrabiania ciasto jest zbyt luźne, dodawać po trochu mąki.
Wiele zależy od ziemniaków - jedne są bardziej wodniste, inne bardziej sypkie. Przykryć ciasto folią o odstawić na ok. 60 minut.
Podzielić ciasto na 10-12 kawałków, każdy po ok. 80g. Uformować okrągłe lub owalne bułeczki. Ułożyć na przygotowanej blasze, przykryć i odstawić do wyrośnięcia na ok. 60 minut.
Wyrośnięte bułeczki naciąć, wstawić do piekarnika nagrzanego do 225 stopni, zmniejszyć temperaturę do 200 stopni i piec ok. 20 minut. Studzić na kratce.


1 komentarz:

  1. Wspaniały przepis! Mam swoją bazylię, i mąkę (i ziemniaki :-)) - upiekę! Marzena

    OdpowiedzUsuń

i poczekaj na jego moderację

Print