piątek, 8 lipca 2022

Pasta z werbeny cytrynowej

Werbena cytrynowa zwana również jako lippia trójlistna. W 2012r.była mało znana. wówczas było na jej temat bardzo mało informacji. Pochodzi z Ameryki południowej i dorasta do 3m  Warto ją mieć u siebie w ogrodzie czy parapecie okiennym. 

Najłatwiej można kupić sadzonki w sieci lub w centrach ogrodniczych i przenieść je do domu. Nawet obecnie można kupić na allegro piękne duże rośliny w przyzwoitej cenie. Jest rośliną wieloletnią ale zimowanie tej rośliny w mieszkaniach jest dość trudne, ponieważ powinniśmy jej zapewnić temperaturę maksymalną 16st. Chociaż kto wie, czy takiej nie będziemy mieć tej zimy:) 

Tak pisałam o tej niezwykłej roślinie we wpisie na blogu w 2012r.

W tym roku po raz pierwszy potraktuję ją jako roślinę doniczkową i przeniosę na zimę do mieszkania. Mam nadzieję, że w okresie zimowym również będę mogła wykorzystywać jej listki.
Na początku lata została zaatakowana przez mszyce. Nie mogłam używać żadnego preparatu chemicznego więc wsadziłam do ziemi w doniczkach po 2 ząbki czosnku i dodatkowo spryskiwałam liście wodą czosnkową. Pomogło, po kilku dniach systematycznego spryskiwania po mszycy nie było śladu.  Piekłam już ciasteczka z jej dodatkiem.
Na bieżąco kroję listki i zamrażam w formie kostek lodowych i używam do napojów w upalne dni. Jest świetnym dodatkiem do sałatek zarówno owocowych jak i warzywnych zamiast cytryny. Ma cudowny cytrynowy zapach. W tym roku bardzo intensywnie rośnie. Chcąc odmłodzić roślinę, z dwóch doniczek przycięłam gałązki do połowy a z liści zrobiłam pastę. Po kilku dniach na nagich pędach rośliny, zaczęły pojawiać się młode listki.


Pasta z liści werbeny cytrynowej

Umyte liście werbeny, ucierałam stopniowo w moździerzu dodając cukier i sok z cytryny. Powstałą pastę przełożyłam do małych słoiczków i przetrzymuję w lodówce. Doskonała, jako dodatek do deserów, ciast, placków i innych słodkości.

 

Werbena cytrynowa, oprócz zastosowań kulinarnych ma właściwości zdrowotne takie jak przeziębienia, zapalenia górnych dróg oddechowych, bóle głowy, migrena, kłopoty z zasypianiem, ból gardła czy zaburzenia żołądkowo-jelitowe. Jest moczopędna, więc poprawia pracę nerek.
Nadmiar liści można suszyć w temp. pokojowej. Świetne na zimę do herbaty. Można suszone liście łączyć ze zwykłą herbatą zamiast cytryny.  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

i poczekaj na jego moderację

Print