czwartek, 10 grudnia 2020

Tort piaskowy świąteczny

 


 Jestem wzrokowcem i trudniej mi się piecze z przepisu, gdzie nie ma zdjęcia wypieku. Jednak przepis bez zdjęcia ma również swoje dobre strony. Kopi wykonanego wypieku nie da się porównać z oryginałem:).

Staram się jednak wiernie odtwarzać przepisy Lucyny Ćwierczakiewiczowej. Czasami pomijam tylko sposób dekorowania ciasta.

To ciasto jest dla wszystkich a szczególnie dla osób, które są na diecie bezglutenowej.

Masło klarowane można kupić gotowe, albo zrobić domowym sposobem. Musi mieć temperaturę pokojową zanim weźmiemy się do przygotowywania ciasta.  Najlepiej wyjąć masło z lodówki na kilka godzin wcześniej. Odważamy odpowiednią ilość i pozostawiamy w misce do chwili, aż będzie gotowe do miksowania.  Ja do wykonania tego ciasta użyłam ręcznego miksera.



Tort piaskowy – pod tą nazwą zapisany jest w książce Lucyny Ćwierczakiewiczowej „Jedyne praktyczne przepisy...” Tort kojarzy się nam z nasączonym ciastem biszkoptowym przełożonym różnymi kremami. To ciasto nie przypomina nam klasycznego tortu. Składa się z jednego spodu bez konieczności nasączania, bo już samo w sobie jest przepysznie wilgotne. Można go posmarować kremem, bitą śmietaną, lukrem układając różnego rodzaju sezonowe owoce. Autorka radzi polać go lukrem i ułożyć na nim całe owoce z konfitur, twierdzi również, „że można go trzymać 4 tygodnie”. Hmm, musiałoby mieć wielkość koła od roweru:)

Ja polałam wierzch białą czekoladą i przybrałam figurkami z czekolady ciemnej. W waszych rękach dekorowanie tego niezwykłego tortu.

Zanim go udekorowałam wycięłam foremką dziurę w środku ciasta. Musiałam sprawdzić czy aby nie upiekł mi się zakalec. Dekorowanie zakalca? To nie byłby dobry pomysł:).

Byłam zaskoczona tym, co zobaczyłam w środku. Pięknie wyrośnięte, jednocześnie wilgotne, pachnące i nadzwyczaj dobre! Wycięta część została zjedzona a ja wzięłam się za dekorację. Polecam to ciasto na święta. Można upiec wcześniej, po wystudzeniu owinąć w folię spożywczą i udekorować w odpowiednim czasie.

Składniki z przepisu podzieliłam na pół. Piekłam w tortownicy o średnicy 24cm.

Od razu napiszę. Temperatura pieczenia bardzo ważna! Początkowa 170-175st jakieś 15 minut. Potem zmniejszamy stopniowo nawet do 150-160st. Chodzi o to, żeby ciasto zbyt szybko się nie zrumieniło. Zbyt wysoka temperatura spowoduje, że ciasto za szybko nabierze koloru a środek może pozostać surowy. Lepiej piec w niezbyt gorącym piekarniku a już po około 50minutach sprawdzić patyczkiem. Maksymalny czas to 60 minut, tyle ja piekłam i tak mówi przepis. Przedłużanie pieczenia w zbyt wysokiej temperaturze również nie jest korzystne nawet jeśli go przykryjemy. Ciasto może się za bardzo wysuszyć.

 


Tort piaskowy świąteczny

 02. 12.2013  |  07:45

Składniki

 

  • 210g klarowanego masła, x)
  • 6 dużych jajek,
  • 225g cukru pudru,
  • 113g mąki ziemniaczanej,
  • 112g mąki ryżowej,
  • prawdziwa wanilia, albo kardamon lub arak, / ja dodałam wanilię, około 1 łyżki /.

 

    1. Dno tortownicy wykładamy papierem do pieczenia, boki delikatnie smarujemy masłem.
    2. Miękkie masło miksujemy na śmietanę.
    3. Oddzielamy żółtka od białek.
    4. Mąki łączymy razem.
    5. Do zmiksowanego masła dodajemy cały czas miksując po 1 jajku i 1 łyżce cukru pudru, aż do wyczerpania.
    6. Włączamy piekarnik.
    7. Ubijamy pianę z 6 jajek.
    8. Odstawiamy mikser. Potrzebna nam będzie tylko łyżka.
    9. Do zmiksowanej masy dodajemy po łyżce ubitej piany i po 1 łyżce mąki. Na koniec dodajemy ewentualnie pozostałą resztę piany lub mąki.
    10. Mieszamy każdą porcję mąki i piany tak, jak to robimy zawsze dodając do ciasta pianę, czyli delikatnie i mieszając od spodu.
    11. Wylewamy ciasto do tortownicy, wyrównujemy i wkładamy od razu do nagrzanego piekarnika. Pieczemy 1 godzinę, zerkamy przez szybkę, regulując temperaturę. Piekarnika nie otwierajmy na wszelki wypadek w trakcie pieczenia. Przed upływem godziny sprawdzamy ciasto patyczkiem.
    12. Dekorujemy w/g uznania.

 x) Jeśli ciasto jest do zjedzenia w ciągu kilku dni użyjmy zwykłego miękkiego masła. Jeśli chcemy upiec wcześniej / nawet już dzisiaj / i przechować do świąt konieczne jest masło klarowane!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

i poczekaj na jego moderację

Print