wtorek, 15 grudnia 2020

Makowiec, skórka ciasta nie odstaje bo zawsze się udaje


 Przepis z 2012r po który sięgam niemal co roku na święta Bożego Narodzenia. Od jakiegoś czasu można kupić gotowy mak, który zalewamy tylko wrzącym mlekiem

i już jest gotowy do mielenia. Przepis był ze zwykłym makiem więc tak go pozostawiam.  
Masę makową można zrobić kilka dni wcześniej i przechowywać w lodówce.


 Makowiec, skórka ciasta nie odstaje bo zawsze się udaje

27. 12.2012  |  07:26

Moja domowa masa makowa

  • 500g maku
  • 3-4 szklanki mleka
  • 150-200g drobnego cukru
  • 3-4 łyżki płynnego miodu
  • 150 -200g bakalii / rodzynki, żurawina, śliwka kalifornijska, wiśnia.../,
  • 2 jajka
  • 200g masła
  • Kilka łyżek rumu

Dzień przed pieczeniem makowca wsypujemy mak do garnka, zalewamy zimną wodą. Mieszamy. Ewentualne nieczystości, które zbiorą się na powierzchni wody odlewamy tyle razy dolewając wodę, aż pozbędziemy się ich całkowicie. 

    1. Przecedzamy mak przez bardzo gęste sito, lub na sito nakładamy dodatkowo tetrę lub gazę.
    2. Ponownie wsypujemy mak do garnka i zalewamy mlekiem, pozostawiając na około godzinę.
    3. Bakalie zalewamy: mlekiem lub samym rumem lub rumem z wodą.
    4. Mak zalany mlekiem gotujemy około 30 minut na małym ogniu. Po czym przelewamy przez gęste sito i pozostawiamy na noc do odcieknięcia. Bakalie zalane mlekiem czy rumem, również pozostawiamy na noc.
    5. Następnego dnia mak mieszamy w misce razem z cukrem. Dodajemy dobrze odsączone bakalie. Przekręcamy przez maszynkę 3-4 razy. Jeśli ktoś woli w masie makowej całe bakalie, nie ma problemu, może je wymieszać z makiem po zmieleniu. Ja zmieliłam i mak i bakalie.
    6. Stawiamy garnek na małym ogniu, wkładamy masło aby się rozpuściło. Mak wymieszany z jajkami, bakaliami, jeśli wcześniej nie były mielone i miodem, dodajemy do masła. Mieszamy zawartość do połączenia składników na malutkim ogniu tak do lekkiego podgrzania.
    7. Masa makowa gotowa!

 Ciasto składniki / tortownica o średnicy 22cm /

  • 250g mąki pszennej
  • 250g miękkiego masła
  • 250g cukru
  • 4 jaja
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 50g kandyzowanej skórki pomarańczowej, u mnie z syropu.
  • Dodatkowo użyłam płatków migdałowych do wysypania boków i dna tortownicy

  Przygotowanie

  1. Oddzielamy żółtka od białek.
  2. Żółtka miksujemy z cukrem na puszystą masę.
  3.  Partiami dodajemy masło. Miksujemy do połączenia
  4.  Następnie wsypujemy partiami mąkę, przesianą wraz z proszkiem do pieczenia.
  5.  Dodajemy skórkę pomarańczową.
  6. Na koniec ciasto delikatnie łączymy z ubitą pianą z białek.

 Moje uwagi:

Ciasto może być dość gęste lub bardziej rozluźnione w zależności od miękkości masła. Po stopniowym dodawaniu ubitej piany z białek jest Ok.!
Tortownicę wysmarowałam masłem i posypałam migdałami w płatkach. Wyłożyłam część ciasta na dno tortownicy łyżką i celowo go nie wyrównywałam. Starałam się tylko, aby dno tortownicy było całe pokryte ciastem. Wyłożyłam przygotowaną masę makową, również jej nie wyrównując. W powstałe nierówności położyłam kleksy ciasta i wyłożyłam na nie resztę masy makowej.
Pozostałym ciastem przykryłam wierzch maku i wyrównałam. Piekłam około godziny w temp. 170-180st. Sprawdzałam patyczkiem. W połowie czasu pieczenia przykryłam ciasto papierem, aby nie za bardzo się przyrumieniło.

Lukier do polania

 

·         Białko jajka

·         Cukier puder

·         Odrobinę soku z cytryny

Najpierw ubijamy przez chwilę białko, dodajemy partiami tyle cukru pudru aby lukier miał konsystencję gęstej śmietany. W międzyczasie dodajemy 2-3 łyżeczki soku z cytryny.

Lukier powinien być gładki, bez wyczuwalnych drobinek cukru.

Do dekoracji użyłam cząstek obranych mandarynek, umoczonych w gęstej polewie czekoladowej.

Inspiracja przepisem klik

 












4 komentarze:

  1. Pogratulować, wyszedł pięknie i zachęcająco, dlatego poczęstuję się przepisem. Pozdrawiam. M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, polecam przepis i serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Czy można mak zastąpić gotową masą makową z puszki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można! Ja nigdy nie kupowałam maku w puszce. Makowiec na pewno się uda jeśli takiego maku użyjesz.
      Sprawdzaj co się znajduje w takiej puszce oprócz maku i bakali. Wybierz najlepszą masę.

      Usuń

i poczekaj na jego moderację

Print