niedziela, 22 marca 2020

Pieczone pierogi z ciasta drożdżowego z dynią i farszem z grzybów leśnych



Zamiast tradycyjnych gotowanych pierogów, można zrobić pierogi pieczone.
Dobre na ciepło jak i na zimno. Mogą być daniem obiadowym z dodatkiem barszczu z buraków.
Farsz zrobiłam głównie z lejkowca dętego. Dorzuciłam kurki, podgrzybki i prawdziwki.
Nadzienie możemy zrobić dowolne np. z mięsa z rosołu i warzyw
Ciasto wałkowałam na dość cienkie placki, jak na makaron. Wykrawałam koła obręczą o średnicy 10cm.
Wydawać by się mogło, że farszu jest dość dużo, ale na tę ilość ciasta w sam raz.
Kapusty kiszonej nie gotuję do żadnego farszu, odciskam tylko nadmiar soku. Nie powinna być zbyt kwaśna.


Pieczone pierogi z ciasta drożdżowego z dynią i farszem z grzybów leśnych

Ciasto

  • 1kg mąki orkiszowej jasnej,
  • 45g świeżych drożdży,
  • 1 łyżeczka cukru,
  • 50g masła,
  • 350g ciepłej wody,
  • 200g dyni startej na tarce do ziemniaków,
  • sól do smaku,
  • 2 jajka rozbełtane do smarowania,
  • sezam do posypania pierogów przed pieczeniem.


Z drożdży, odrobiny mąki i cukru robimy rozczyn. Kiedy drożdże ruszą, wlewamy je do miski z przesianą mąką.
Do wody wkładamy masło, jak zmięknie wlewamy do mąki z resztą składników.
Wyrabiamy ciasto tak długo aż będzie miękkie i elastyczne. Przykrywamy ściereczką i pozostawiamy na 30 minut do wyrośnięcia.
Już po tym czasie możemy wałkować ciasto na cienkie placki. Wielkość dowolna. Ja robiłam nieco większe od tradycyjnych pierogów. Po uformowaniu, pierogi jeszcze rosły zanim włożyłam je do piekarnika. Piekłam w 180st. do ładnego zrumienienia. Przed włożeniem do piekarnika smarowałam jajkiem i posypałam sezamem.

Farsz

  • 1kg kiszonej kapusty,
  • 100g suszonych grzybów,
  • 3 cebule,
  • 2 łyżki smalcu,
  • pieprz ziołowy,
  • pieprz czarny,
  • 1duży pęczek natki pietruszki,
  • sól do smaku.


Grzyby moczymy w zimnej wodzie. Kiedy zmiękną, płuczemy i gotujemy przez 30 minut. Odcedzamy i kiedy wystygną mielimy w maszynce z grubym sitkiem.
Cebulę kroimy w drobną kostkę. Wrzucamy do garnka z tłuszczem i przysmażamy do zeszklenia.
Następnie wrzucamy drobno pokrojoną i odciśniętą z nadmiaru soku kapustę. Smażymy kilka minut. Na koniec wrzucamy grzyby, drobno pokrojoną natkę pietruszki, mieszamy.
Farsz przekładamy do miski i doprawiamy. Gotowe.


1 komentarz:

  1. Takie pierogi to dla mnie nowość, ale z chęcią przyrządzę :D

    OdpowiedzUsuń

i poczekaj na jego moderację

Print