piątek, 3 kwietnia 2020

Mazurek królewski



O walorach odżywczych owsa, nikogo nie muszę przekonywać. Płatki owsiane, otręby, mąka, ziele, słoma. Najpopularniejsze płatki owsiane górskie, które są tanie i odżywcze, wszyscy znamy.

Sok z zielonego owsa nie jest popularny, bo nie można go kupić. Musimy zasiać sobie sami w doniczce lub w ogródku. Wiosna, kiedyś nadejdzie:)
Ziarno owsa moczyłam do siewu już pod koniec lutego. Zasiałam w doniczkach z ziemią.
Wyrósł mi tak wysoko, że jeszcze kilka dni a zawiązałyby się wiechy. No, może trochę przesadziłam:). Najlepszy, najbardziej soczysty i bogaty w składniki mineralne i witaminy jest zielony owies, który dorasta do około 40cm.
W doniczce tak wysokiego nie udało mi się wyhodować nigdy, ale 15cm wystarczy, aby uzyskać dość dużo zielonego soku do barwienia, jak również do picia.
Zanim wyrzucimy wyciśniętą trawę, zróbmy sobie z niej maseczkę na twarz.
Można kupić gotowe dekoracje z owsa na bazarach, ściąć trawę i zrobić z niej sok do barwienia jaj, lub kremu. Zawsze to naturalny barwnik.


Mazurek królewski z serkiem mascarpone z sokiem zielonego owsa.
  
 Potrzebujemy

  • 225g masła,
  • 6 żółtek,
  • 225g cukru,
  • 225g mąki,
  • 250g migdałów. 
    1. Miękkie masło ucieramy na jednolitą masę.
    2. Z migdałów pozbywamy się koszulek. Najprostszym sposobem na ich pozbycie się jest zalanie migdałów w garnku zimną wodą. Stawiamy garnek na gaz i doprowadzamy do zagotowania. Przelewamy przez sito i ponownie zalewamy migdały zimną wodą. Nie odlewamy wody, tylko wyjmujemy migdały, pozostawiając koszulki w wodzie. Następnie migdały miksujemy.
    3. Do utartego masła dodajemy po jednym żółtku, jednej łyżce cukru i 1 łyżce mąki, cały czas miksując, aż do wyczerpania składników. Na koniec dodajemy zmielone migdały i miksujemy ponownie do połączenia.
    4. Wszystkie czynności można wykonać w malakserze.
    5. Foremkę o wymiarach 28x23cm, wykładamy papierem do pieczenia i przekładamy masę, zostawiając niedużo do dekoracji.
    6. Pieczemy w temperaturze 160-170st do zrumienienia, przez 30-35 minut.
  
Do dekoracji

  • 250g serka mascarpone,
  • 1 płaska łyżka cukru pudru,
  • 4 łyżki soku z zielonego owsa, można użyć soku ze szpinaku lub innego barwnika,
  • sok z cytryny do smaku.

  
Owies ostrzygłam, umyłam, zmieliłam w maszynce do mięsa. Wycisnęłam sok przez gazę. Dodałam do serka, którego tak naprawdę jest dość dużo do tej wielkości mazurka, ale to najmniejsza porcja tego serka na rynku. Można zużyć cały serek do dekoracji, wszystko zależy od wzoru.
Składniki zmiksowałam, zrobiłam rękaw z papieru do pieczenia i ozdobiłam ciasto. 


Dekoracja z serka na mazurku po kilku godzinach zrobiła się dość twarda. Dlatego ciasto można spokojnie upiec wcześniej, udekorować zawinąć w folię, aby nie wysychało.
Nazwa „Królewski mazurek”, to nie przypadkowa nazwa, bo smak iście królewski:)
  

Przepis na Mazurek królewski z książki Lucyny Ćwierczakiewiczowej, kremowa dekoracja mazurka, mojego autorstwa. Autorka nie informuje w przepisie o żadnej dekoracji i to mnie nie dziwi, bo już bez dekoracji jest przepyszny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

i poczekaj na jego moderację

Print