środa, 16 października 2024

Światowy Dzień Chleba 2024, Fougasse na zakwasie z chorizo i pszenno-żytni z kefirem

Dzisiaj Światowy Dzień Chleba a ja nie mam nowego przepisu. Aby tradycji stało się zadość proponuję przepis ze starego bloga.

To ostatnio mój chleb, na co dzień, który piekę dość często. Zachowuje długo świeżość za sprawą kefiru. Pszenno - żytni albo żytnio – pszenny. Ilość mąki pszennej jest taka sama jak żytniej. Łatwo zapamiętać. Do tego kefir.

Ujęłam odrobinę ciasta po 3 godzinnej fermentacji i upiekłam Fougasse, francuski chlebek w kształcie liścia z papryczką chili i plasterkami kiełbasy chorizo. To takie połączenie Francji z Hiszpanią i na dodatek na zakwasie. To mój Fougasse, pyszny, chrupiący i od razu można zajadać na ciepło:).

Polecam takie chlebki, wtedy upieczony bochenek z pozostałego ciasta, może spokojnie poczekać na krojenie aż porządnie wystygnie.



Pszenno-żytni z kefirem

Na zaczyn

  • 30g zakwasu,
  • 160g mąki żytniej typ 720,
  • 160g wody.

Składniki zaczynu mieszamy do połączenia, przykrywamy i pozostawiamy na 12-14 godzin.

Ciasto właściwe

  • 350g zaczynu, całość,
  • 400g mąki pszennej typ 750,
  • 240g mąki żytniej typ 720,
  • 380g kefiru,
  • 100g wody,
  • około 20g soli.
Do fougasse 
  • papryczką chili ,
  • kiełbasa chorizo.

Składniki ciasta właściwego łączymy i zagniatamy ciasto przez 3-4 minuty.
Ciasto jest klejące, miękkie, ale dość stabilne. Przykrywamy ciasto i pozostawiamy do fermentacji na 3 godziny w temperaturze pokojowej. Po każdej godzinie ciasto rozklepujemy w placek i składamy w kopertę, aby pozbyć się nadmiaru gazów.

Za trzecim razem formujemy w bochenek i wkładamy do koszyczka, aby ostatecznie wyrosło na około 1,5 godziny.

Pieczemy przez 15 minut w średnio naparowanym piekarniku w tem.240st. Następnie obniżamy temp. do 220st i dopiekamy już bez pary przez 30-35 minut.

Z części ciasta, jak już napisałam, można odjąć odrobinę i uformować placek z nacięciami w kształcie liścia, posypując ulubionymi ziołami lub tak jak ja zrobiłam z chorizo i  papryczką.

Tak uformowany liść, można upiec prawie od razu w temp.200st przez 15 minut do zrumienienia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

i poczekaj na jego moderację

Print