środa, 8 maja 2024

Przetwory z płatków dzikiej róży

Przepyszne przetwory z płatków róży.
Róża pomarszczona, dzika róża, róża fałdzistolistna, róża japońska. Nazwy ludowe to róża polna, szypszyna, kostropest, czy róża cierniowa.


Przygotowałam konfiturę z płatków tradycyjnym sposobem, czyli smażonej przez 3 dni oraz syrop. Ocet robię po raz drugi. Na temat produkcji octów więcej informacji jest w linkach na końcu wpisu.

Krąży informacja w sieci, która dotyczy również tego gatunku róży, że trzeba obcinać białe końcówki z płatków bo powodują goryczkę. Do konfitury obcinałam. Jest to żmudna praca ale konieczna, tak myślałam wówczas. Jednak chciałam sprawdzić info i  z niewielkiej ilości płatków nie obcięłam końcówek i zrobiłam syrop na próbę. O dziwo w tym pięknym kolorze syropu nie ma żadnej goryczki. Przy następnym zbiorze miałam mniej pracy.

Są różne gatunki róż i być może u niektórych jest ta goryczka ale przy konkretnie tej róży goryczki nie ma. Proponuję więc nie obcinać końcówek. 





Konfitura z  róży pomarszczonej

  • 400g płatków róży,
  • 1 litr wrzącej wody,
  • 50ml kwasu L-askorbinowego / witamina C / lub sok z cytryn,
  • 800g cukru.

1. Umyte płatki róży wkładamy do garnka, zalewamy wrzątkiem dodajemy witaminę C lub sok z cytryny, mieszamy, przykrywamy i pozostawiamy na 24 godziny.

2. Po tym czasie odcedzamy płatki, odkładamy na czas ugotowania syropu. Do płynu dodajemy cukier. Gotujemy 10-15 minut aż cukier zacznie się perlić. W trakcie gotowania zdejmujemy ewentualnie tworzącą się pianę. Dodajemy płatki i gotujemy na małym ogniu 20-30 minut.  Ponownie odstawiamy na 24 godziny.

3. Gotujemy jeszcze 2 razy przez 2 dni / po 24 godzinach / podsmażamy konfiturę do uzyskania przezroczystości i odpowiedniej konsystencji. Za każdym razem zdejmujemy tworzącą się pianę. Gorącą konfiturę przekładamy do słoiczków.


Syrop z płatków róży pomarszczonej

  • 200g płatków róży,
  • 200g cukru,
  • 700ml wody,
  • 2 płaskie łyżki witaminy C lub sok z 2 cytryn.

Do słoja wkładamy płatki oczyszczone i umyte pod bieżącą wodą. Gotujemy syrop z wody i cukru 10-15 minut. Wrzątkiem zalewamy płatki, dodajemy witaminę C lub sok z 2 cytryn. 
Przykrywamy słój i odstawiamy na 3-4 dni, od czasu do czasu mieszamy.
Płatki odciskamy z soku, syrop  przelewamy do niedużych butelek, pasteryzujemy 5 minut od zagotowania.
Syrop niesamowicie pyszny, właściwie to sok bo nie gotowałam tak długo aby powstał typowy gęsty syrop.

Linki do przepisów na octy 

pierwszy link 

  i  drugi

2 komentarze:

  1. Brawo za tak wspaniałe przepisy, śledzę i podziwiam👏👏

    OdpowiedzUsuń

i poczekaj na jego moderację

Print