niedziela, 24 marca 2024

Kiszone cytryny

Kiszone cytryny to kuchnia północnej Afryki a także kuchnia indyjska. W naszym kraju również są popularne, bo kisimy już prawie wszystko co się da. Kiszonki to skoncentrowane źródło wielu witamin i minerałów. 

Kiszone cytryny dodajemy do potraw z mięsem, np. gulasz, do potraw z ryb. czy warzyw jak leczo. Dodajemy je tam gdzie dodajemy sok z cytryny czy skórkę..


 Pasują również do różnego rodzaju past rybnych czy warzywnych. Cytryny kiszone nadają potrawie oryginalnego smaku. Sok z kiszonych cytryn używamy do różnego rodzaju napojów.
Pierwszy raz robiłam kiszone cytryny jakieś 10 lat temu. Do dziś pamiętam ich smak i aromat. Polecam spróbować chociażby w małym słoiku.

Kiszone cytryny

Potrzebujemy

  • Słoik 1,7 litra,
  • 7 ekologicznych cytryn średniej wielkości,
  • Sok z 5 ekologicznych cytryn,
  • 1 laska cynamonu cejlońskiego,
  • 1 większa papryczka chili,
  • 6 ziarenek pieprzu kolorowego,
  • 10 sztuk goździków,
  • 6 łyżek kryształów soli kłodawskiej, 
  • przegotowana chłodna woda do uzupełnienia słoika.

Użyłam cytryn średniej wielkości. Najlepsze byłby najmniejsze, ale to nie jabłka, że mamy wybór.
Dobrze by było aby miały jak najcieńszą skórką. Cytryny pomimo, że są ekologiczne musimy je dokładnie umyć najlepiej w wodzie z octem, a następnie w wodzie z sodą. Na koniec  dodatkowo przelewamy wrzątkiem i wycieramy do sucha.

Każdą z cytryn nacinamy na krzyż do 3/4 cytryny. Nacinamy od strony kwiatu czyli czubka cytryny. Wsypujemy w nacięcia po 1 łyżce soli i umieszczamy w słoiku dokładnie uciskając każdą cytrynę.  Wkładamy cynamon, papryczkę, pieprz, goździki między cytryny. Ja miałam jeszcze liście z drzewa cytrynowego więc też dodałam. Na koniec wyciskamy sok z cytryn, skórki nie wyrzucamy. Zalewamy cytryny sokiem i uzupełniamy chłodną przegotowana wodą tyle aby cytryny były nią pokryte. Odstawiamy do kiszenia w temp. pokojowej na minimum 4 tygodnie. Od czasu do czasu można słoikiem potrząsać nie otwierając go. Można słoik pozostawić w chłodnym miejscu ale wówczas kiszenie będzie przebiegało wolniej. 
Po ukiszeniu słoik z zawartością przechowujemy w lodówce.

Skórka cytrynowa – znakomity produkt uboczny. 

Zazwyczaj robimy skórkę do ciast z pomarańczy. Zapewniam, że z cytryny również jest znakomita a na dodatek przygotowywana bez obróbki termicznej. 

Ze skórki pozbyłam się białej części czyli albedo. Pokroiłam w cienkie paseczki i przesypałam białym cukrem z buraków cukrowych. Proporcja cukru do skórek np. 100g skórek i 100g cukru. 
Pozostawiłam  w temp. pokojowej tak długo aż zrobi się sok a cukier całkowicie się rozpuści. Skórkę można używać do ciast a sok do różnego rodzaju napojów. Przechowujemy w lodówce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

i poczekaj na jego moderację

Print