poniedziałek, 19 lutego 2024

Chleb żytnio-orkiszowy na maślance z kurkumą


Łyżeczka kurkumy spowodowała taki piękny kolor. Prosty w wykonaniu.

Chleb smakowity, z chrupiąca cienką skórką. Połowa została zjedzona z samym masłem tego samego dnia. Myślałam, że mi wystarczy na dłużej:). Polecam!


Chleb żytnio-orkiszowy na maślance z kurkumą

Zaczyn wieczór, dzień przed pieczeniem chleba

  • 30g startera z lodówki x),
  • 200g mąki żytniej typ 720,
  • 200g wody

Wymieszany składniki przykrywamy i pozostawiamy na 12-14 godzin w temperaturze  Pokojowej. Zaczyn jest gotowy do użycia, jeśli wyrośnie i będzie miał lekkie wgłębienie na środku.

x) Zakwas powinien być aktywny, dokarmiony.

Ciasto właściwe

  • Cały zaczyn,
  • 350g mąki orkiszowej typ 550,
  • 200g maślanki,
  • 1 łyżeczka kurkumy,
  • 10g soli.

Składniki mieszamy i wyrabiamy do dobrego połączenia. Ciasto jest dość przyjemne w wyrabianiu, dość stabilne i niezbyt ścisłe. Wyrobione ciasto pozostawiamy w misce przykryte ściereczką na godzinę. W trakcie tego czasu 2-3 razy  ciasto  składamy. Nie chciałam ciasta pozostawiać jak to zwykle na 2-2,5 godziny z uwagi na zawartość mąki żytniej i ze względu na konsystencję ciasta. Po godzinie uformowałam bochenek i włożyłam do koszyczka do ostatecznego wyrośnięcia. Ciasto rosło w piekarniku z włączoną żarówką. Rosło 2 godziny. Piekłam z parą w 230st. 15 minut. Dopiekałam 30 minut w temp.215st.30 minut.

4 komentarze:

  1. Przepis prosty a chleb pyszny. Do tego ten niezwykle optymistyczny i wiosenny kolor. Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam również i cieszę się, że ten Twój piękny wypiek smakował.

      Usuń
  2. Bardzo dziękuję za ten przepis. Chleb wyborny i piękny ma kolor. Pozdrawiam serdecznie M.

    OdpowiedzUsuń
  3. Napiszę krótko, cudowny.
    Niestety nie upiekę bo jakiś czas temu pozbyłam sie zakwasu i na nowy się nie zanosi...

    OdpowiedzUsuń

i poczekaj na jego moderację

Print