środa, 5 lipca 2023

Chleb na zakwasie z zielonym bobem na liściach chrzanu


Nowa receptura, pieczony tuż przed końcem lipcowej pełni. Chleb prosty w wykonaniu i bardzo smaczny.

Najlepiej go kroić w dniu następnym jak każdy na zakwasie, szczególnie chleby żytnie i z przewagą mąki żytniej. Bób jeśli w całości chcemy dodać to ten młody, zielony. Ten mączysty lepiej zmiksować. Chrzanu dzikiego jest pod dostatkiem więc do dzieła.


 Chleb na zakwasie z zielonym bobem na liściach chrzanu

Zaczyn, dzień przed pieczeniem chleba wieczór

  • 1 łyżka aktywnego zakwasu,
  • 250g mąki żytniej typ.720,
  • 250g wody.

Składniki zaczynu łączymy w misce, przykrywamy i pozostawiamy na 12-14 godzin
W temp. pokojowej. U mnie już po 12.5 godzinie zaczyn był gotowy.

 

Ciasto właściwe

  2 foremki 25x11 i 20x11 lub 2 foremki 25x11 tez będą dobre

  • Cały zaczyn, można odjąć do następnego wypieku jedną łyżkę
     i od razu dokarmić, jeśli pozbyliśmy się zapasu z lodówki.
  • 300g mąki żytniej typ 720,
  • 200g mąki orkiszowej jasnej,
  • 170g ugotowanego świeżego bobu obranego ze skórki. Trzeba ugotować więcej.
  • 400g wody,
  • 10g soli,
  • 2 liście chrzanu.

Składniki ciasta właściwego, oprócz bobu, mieszamy łyżką lub mechanicznie do dobrego połączenia składników. Ja mieszałam łyżką więc zajęło i to około 6 minut. Następnie dodajemy bób i łączymy z ciastem.
Do foremek wkładamy liście chrzanu po wycięciu zgrubiałej części. Odkryte części foremek
posmarujmy tłuszczem aby ciasto nie przywarło do nich.
Wykładamy ciasto, przykrywamy i pozostawiamy do wyrośnięcia.
Ja włożyłam do piekarnika z włączoną żarówką, pomimo, że na dworze było dość ciepło.
2 godziny i ciasto wyrosło.

 Piekłam 15 minut z parą w temp. 240st. Następnie w 230st około 40 minut. Chlebek mniejszy wyjęłam z piekarnika ciut wcześniej.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

i poczekaj na jego moderację

Print