poniedziałek, 16 października 2023

Orkiszowy na zaczynie z płaskurki z suszonymi pomidorami z okazji Światowego Dnia Chleba


Dzisiaj 16 października 2023r. Światowy Dzień Chleba z tej właśnie okazji pyszny chleb



            Kamienny chleb
Na oknie bochen chleba leżał napoczęty,
Na liściu kapuścianym, pulchny i pęknięty.
Szedł drogą głodny. Staje. Prosi gospodyni:
"Dajcie mi kromkę, kromka ubytku nie czyni.
Jestem głodny, od wczoraj bez chleba i wody".
"A cóż to, czy chleb piekę dla czyjej wygody?
Nie dam wam, ani myślę dla was wstawać z ławy! -
Fuknęła gospodyni. - Poszedł, jaki żwawy!"
Za chwilę sama sobie chleb ukroić wstaje,
Ale nóż w chleb nie wchodzi, krajać się nie daje.
Na oknie zamiast chleba zwykły kamień leży,
Choć jeszcze wczoraj ciasto rozczyniała w dzieży.
Anna Kamieńska


Orkiszowy na zaczynie z płaskurki z suszonymi pomidorami

  • 1 łyżka aktywnego zakwasu,
  • 250g mąki pełnoziarnistej z płaskurki,
  • 250g wody.

Wymieszane składniki pozostawiamy przykryte w temperaturze pokojowej na 12-14 godzin.


Ciasto właściwe, następny dzień 

  • Cały zaczyn,
  • 300g mąki orkiszowej typ 550,
  • 180g wody,
  • pokrojone pomidory suszone, ilość wg uznania,
  • 10g soli.

Składniki ciasta właściwego wyrabiamy ręcznie lub mechaniczne. Ja wyrobiłam ręcznie do chwili aż ciasto zaczęło odchodzić od ręki. Ciasto pozostawiłam w misce na 2,5 godziny. Przykładowe godziny składania ciasta w tym czasie:

  • I składanie   10.15
  • II składanie  11.05
  • III składanie 11.55 i przełożenie ciasta do koszyczka do ostatecznego wyrośnięcia. Włożyłam koszyczek z ciastem do piekarnika z zapaloną żarówką.  Ciasto u mnie rosło 1 godz. 25 minut

Pieczenie 250st. Przez 15 minut z parą, dopiekanie bez pary 35-40 minut w temp.230st.

Moje uwagi!
Połączenie mąki z płaskurki z orkiszową było strzałem w 10. Chleb bardzo smaczny z cienką i delikatną skórką, pomimo, że zaraz po wyjęciu z piekarnika takiego wrażenia nie sprawiała. Mąka orkiszowa, którą użyłam do tego wypieku miała 13,1g białka.

Użyłam własnych suszonych pomidorów bez oleju. Suszone były z bazylią, solą i plasterkami czosnku. Do ciasta oprócz pomidorów dostała się bazylia i czosnek. Soli do ciasta  dodałam mniej.
Ciasta podczas składania nie wyjmowałam z miski. Dopiero za 3 razem wyjęłam ciasto na dobrze omączony blat i uformowałam bochenek, starając się aby za dużo mąki nie dostało się do środka. Ciasto jest dość nawodnione, ale nie wgniatajmy w niego dodatkowej mąki.


1 komentarz:

  1. Od razu będziesz chciał spróbować kawałka! Dziękujemy za udział w Światowym Dniu Chleba 2023.

    OdpowiedzUsuń

i poczekaj na jego moderację

Print