poniedziałek, 1 sierpnia 2022

Śniadaniowe pieczywo z serkiem mascarpone na zaczynie poolish


Pyszne pieczywo pszenne bardzo delikatne, na zaczynie drożdżowym, który dodatkowo nadaje mu smaku i zapachu. Serek przedłuża świeżość pieczywa, ale tak naprawdę znika bardzo szybko.



 Można z ciasta uformować mniejsze bułki, ja jednak upiekłam 3 dość duże chleby, sugerując się pięknymi słonecznikami, które stały dumnie w wazonie na podłodze w pokoju.

Bułki pachną serkiem, mają  słoneczny kolor i chrupiącą skórkę.

 

 


Śniadaniowe pieczywo z serkiem mascarpone na zaczynie poolish

 

Składniki na zaczyn:

  • 1/3 łyżeczki drożdży instant

  • 200g mąki pszennej

  • 200g wody

 

Wymieszaj składniki i pozostaw przykryte na minimum 12 godzin lub w lodówce nawet do 16 godzin.


Ciasto właściwe:

  • Cały zaczyn,

  • 1200g mąki pszennej,

  • 450g serka mascarpone,

  • 500g wody,

  • 7 g + ½ płaskiej łyżeczki drożdży instant,

  • 28g soli.

 

  1. Do zaczynu dodaj serek i wymieszaj aż się składniki połączą. Następnie dodawaj stopniowo przesianą mąkę wymieszaną z drożdżami oraz wodę z solą.

  2. Wyrób ciasto przez kilka minut i pozostaw je pod przykryciem na 90 minut. 

  3. W połowie tego czasu, / czyli po 45 minutach / wyłóż ciasto na blat posypany mąką i złóż w kopertę. Włóż ponownie do miski i przykryj.

  4. Po następnych 45 minutach ponownie wyjmij ciasto na posypany mąką blat. Podziel na 3 części, uformuj 3 kule, wyłóż na blachę do pieczenia posypaną mąką i odczekaj około 25-30 minut, w międzyczasie nagrzewając piekarnik do 240-250st.

  5. Uwaga! Jeżeli ciasto po 90 minutach nie jest zbyt stabilne / mąka nie była zbyt mocna/ zostaw jeszcze ciasto złożone w kopertę na następne 45 minut aby wzmocnić jego strukturę.

  6. Przed włożeniem do piekarnika ponacinaj ciasto, spryskaj wodą.

  7. Po 15 minutach spryskaj ponownie ciasto lub wrzuć na dno piekarnika 2-3 kostki lodu. Zmniejsz temp. do 230st. Piecz w sumie około 35-40 minut do ładnego zrumienienia.


3 komentarze:

  1. Droga Danusiu oczywiście zrobiłam ten chleb, Wyszedł mi bardzo dobry, Twoje przepisy są niezawodne, wiem co mówię bo piekę z Tobą od lat. Dziękuję bardzo i pozdrawiam serdecznie. Alicja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten przepis jest z 2009r. Wygrzebałam go z archiwum, cieszy mnie, że upiekłaś i na dodatek
      smakował :) To ja dziękuję, że bywasz w Leśnym Zakątku. Przesyłam buziaki!

      Usuń
  2. Nice post thank you Julie

    OdpowiedzUsuń

i poczekaj na jego moderację

Print