piątek, 13 grudnia 2019

Sernik Krakowski



Piekę różne serniki ale najczęściej wracam do mojego ulubionego czyli sernika krakowskiego. Piekłam kilkakrotnie na przestrzeni kilku lat i zawsze się udaje.
Zmieniam tylko bakalie. Tym razem dodałam skórkę z ekologicznych pomarańczy.
Oczywiście ważny jest ser. Żaden z wiaderka!
Jeśli nie mam domowego używam sera ze Strzałkowa taki na wagę w paczkach po około 300g. Nic nie trzeba z nim robić.
Jeśli ktoś nie kupował tego sera to bardzo polecam jest rewelacyjny!
Przepis na sernik pozwoliłam sobie wziąć z bloga Smaczny Kąsek i tylko z tego przepisu piekę krakowski.
Polecam ten przepis cytując go niemal dokładnie. Zmieniam czasami dodatki pomniejszając też ilość cukru.


Sernik krakowski

Potrzebujemy 

Ciasto na spód i kratkę

250 g mąki orkiszowej jasnej,
125 g organicznego cukru pudru,
Cukier waniliowy z prawdziwą wanilią,
125 g twardego masła,
1 całe jajko.

Mąkę siekamy z masłem dodajemy pozostałe składniki, szybko zagniatamy. Ciasto zawijamy w folię i nadajemy kształt prostokątnej bryły i wkładamy do lodówki. Ciasto można zagnieść na dzień przed pieczeniem sernika.

Masa serowa

1 kg białego sera,
8 jajek, oddzielić żółtka od białek,
100 g miękkiego masła, 
250 g organicznego cukru pudru, dałam 180 g,
3 łyżki mąki ziemniaczanej,
Naturalny zapach / cukier z prawdziwą wanilią lub ekstrakt naturalny z wanilii /,
100-150 g bakalii / np. rodzynki, skórka pomarańczowa/,

Dodatkowo 

Cukier puder + sok z cytryny na lukier,
1 żółtko do posmarowania.

Masło dokładnie ucieramy z cukrem pudrem. Następnie dodajemy po 1 żółtku i odpowiednie ilości sera. Ser możemy dodawać dzieląc go orientacyjnie na 8 części.
Składniki ucieramy do chwili aż się dobrze połączą. Nie ma potrzeby zbyt długiego ucierania i napowietrzania masy serowej.
Na koniec dodajemy mąkę ziemniaczaną i bakalie. Mieszamy do połączenia.
Formę wielkości 30x20 wylepiamy ciastem.
Nie bez powodu napisałam aby ciasto ulepić w bryłę prostokątną. Dla mnie jest to o tyle wygodne, że kroję ciasto na prostokąty grubości około 8 mm i wykładam nimi formę. Odstępy na dnie foremki są na tyle małe, że podczas zapiekania ciasta znikają i  nakłuwanie ciasta nie jest konieczne. Resztę ciasta pozostawiamy do zrobienia kratki. 
Ciasto zapiekamy w tem. 180 st. do zrumienienia. 
Teraz możemy ubić białka z tych 8 jajek, którą łączymy z masą serową. Na wystudzony spód ciasta wylewamy masę serową wyrównujemy, robimy kratkę z ciasta i całość smarujemy żółtkiem.

Pieczemy w temp.170 st około godziny. Jeśli to możliwe po upieczeniu najlepiej zostawić sernik w uchylonym piekarniku jak najdłużej.


3 komentarze:

  1. 25 dkg mąki to za mało na spód na taką blachę, przynajmniej 35 dkg. I trzeba zapiec, bo widać zakalec. Poza tym piana z połowy białek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto było zapieczone tak jak jest w przepisie a mąki w sam raz. Białka dodałam w całości. Każdy może zrobić jak uważa.

      Usuń
  2. Bardzo pysznie to wygląda, mniam super sprawa

    OdpowiedzUsuń

i poczekaj na jego moderację

Print