środa, 13 listopada 2019

Tort czekoladowy




Tort przygotowałam na bazie przepisu Lucyny Ćwierczakiewiczowej, który w książce jest pod nazwą tort chlebowy.

Przygotowałam z ¼ składników, który upiekłam w tortownicy o średnicy 25cm. Aby otrzymać 3 blaty można upiec w tortownicy o średnicy 20cm.
Z przypraw dodałam wanilię. Ciasto po przekrojeniu było piegowate od drobinek czekolady. Takie ciasto można jeść posypując tylko pudrem. Właśnie autorka przepisu pozostaje przy tak upieczonym cieście.
Ciasto przypomina biszkopt jest jednak bardziej wilgotne i zdecydowanie smaczniejsze. Na bazie tak przygotowanego ciasta można tworzyć różnego rodzaju torty.
Ja do ciasta przygotowałam krem i w ten oto sposób otrzymałam pyszny tort czekoladowy, niezbyt słodki a nasączenie ciasta wodą z cytryną i sosem owocowym w połączeniu z kremem dało słodko-kwaśny smak. Rewelacja! Bardzo polecam. Ciasto można upiec wcześniej. Krem robi się szybko i świetnie się smaruje.
  


Tort czekoladowy na bazie tortu chlebowego Lucyny Ćwierczakiewiczowej

Potrzebujemy

  • 8 żółtek,
  • 60g startej czekolady,
  • 120g drobnego cukru,
  • przyprawy korzenne /cynamon, goździki, gałka, kardamon, wanilia /

Składniki miksujemy na puszystą masę pod koniec dodając startą czekoladę. Następnie dodajemy delikatnie mieszając po jednej łyżce ubitej piany z 4 jajek i jednej łyżce mąki chlebowej.
Orientacyjnie 14 łyżek z lekką górką mąki + piana z 4 białek. Ciasto nie może być za gęste, bo po upieczeniu będzie zbyt zwarte.
Wzrokowo ilość piany na łyżce to o wiele więcej niż mąki. 

  • piana z 4 jajek,
  • mąka pszenna chlebowa typ 750, 14 łyżek z lekką górką.

Całość wylewamy do foremki wysmarowanej masłem i wysypanej bułką. Pieczemy w 180st 30 minut lub do suchego patyczka.

 Krem czekoladowo-śmietankowy

  • 450g serka mascarpone,
  • 240g gorzkiej czekolady,
  • 1 łyżka wanilii lub ziarenka z 1 laski,
  • cukier do smaku lub płynny miód.

Roztapiamy czekoladę w kąpieli wodnej. Serek miksujemy na puch dodając cukier lub miód do smaku. Łączymy serek z roztopioną ciepłą czekoladą i dekorujemy ciasto.
  
Nasączenie ciasta

Tu można użyć dowolnego nasączenia. Ja delikatnie nasączyłam wodą z cytryną, następnie
użyłam domowego owocowego sosu z owoców czarnej porzeczki. 4-5 łyżek na jeden blat ciasta.
Zamiast sosu po nasączeniu ciasta wodą i cytryną, dodatkowo można posmarować ulubionym domowym dżemem.


1 komentarz:

i poczekaj na jego moderację

Print