niedziela, 16 października 2016

Światowy Dzień Chleba, na zakwasie z dynią i tartym jabłkiem

…by chleb był dla miłości
Nie miłość dla chleba…
Krzysztof Kamil Baczyński





Na zakwasie z dynią i tartym jabłkiem

Zaczyn
50g zakwasu,
350g wody,
250g mąki żytniej typ 720,
100g tartego jabłka.

Czas fermentacji 12 godzin

Ciasto właściwe

Cały zaczyn,
200g dyni startej na tarce o dużych oczkach,
400g mąki orkiszowej jasnej typ 630,
100g mąki żytniej typ 720,
250g wody,
15g soli,
Mąka do podsypania.

W misce łączymy składniki ciasta właściwego. Ciasto jest dość luźne. Po wymieszaniu składników, przekładamy ciasto do miski wysypanej mąką. Miskę przykrywamy i pozostawiamy do wstępnej fermentacji na 90 minut.
W tym czasie składamy 2 razy wyjmując ciasto na blat posypany mąką. Staramy się, aby jak najmniej mąki dostało się do środka ciasta.
Po drugim złożeniu, ciasto wkładamy do formy, w której będziemy piec do ostatecznego wyrośnięcia. Ja wyłożyłam ciasto do ceramicznej formy wysmarowanej tłuszczem i wysypanej mąką. Można użyć 2 foremek o wymiarach 25x11.
Po ostatecznym wyrośnięciu, u mnie 1,5 godziny pieczemy w temp. 240st. przez 15 minut w naparowanym piekarniku. Wrzuciłam w tym czasie 2 razy po 2 kostki lodu na dno piekarnika.
Zmniejszyłam temp. do 220st i dopiekłam około 45 minut.
Jeśli będziemy piec w 2 foremkach skracamy czas pieczenia o jakieś 15 minut.


7 komentarzy:

  1. Danciu, piękny chlebek! Jakiej użyłaś mąki orkiszowej?
    Pozdrawiam
    Ala

    OdpowiedzUsuń
  2. Ala już poprawiłam, użyłam mąki orkiszowej jasnej typ 630.
    Pozdrawiam również.

    OdpowiedzUsuń
  3. Upiekłam - od razu po przeczytaniu przepisu wiedziałam, że to będzie "mój chleb". Jesienny, ze słonecznymi promykami. W mojej wersji mąkę orkiszową typ 630 zastąpiłam wymieszanymi w proporcji 1/1 mąką pszenną typ 750 i orkiszową typ 700. Dodałam także pestki dyni. Wyrabiałam mikserem 10 minut. Pięknie wyrósł, pachnie nieziemsko, smakuje obłędnie - trzeba go upiec. Dziękuję za wspaniały przepis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beata, bardzo się cieszę, że przepis był dla Ciebie inspiracją. Sam przepis zawsze powinien być tylko podpowiedzią do własnych eksperymentów. Pozdrawiam serdecznie i życzę zawsze udanych chlebków :)

      Usuń
  4. Chętnie bym upiekła,ale problem w dyni i to z kilku powodów ! Rozmyślam,czym można zastąpić i na razie mam pustkę. Pozdrawiam ! Mej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mej, zamiast dyni może być cukinia, marchewka, bataty...
      Pozdrawiam również :)

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za inspirację.Bardzo przekonująca jest cukinia.

      Mej

      Usuń

i poczekaj na jego moderację

Print